Sunday, July 27, 2008

At-Taghaabun

13] Allah, tiada Tuhan melainkan Dia dan dengan yang demikian, kepada Allah jualah orang-orang yang beriman wajib berserah diri.
[14] Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[15] Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan di sisi Allah jualah pahala yang besar.
[16] Oleh itu bertakwalah kamu kepada Allah sedaya supaya kamu dan dengarlah (akan pengajaran-pengajaranNya) serta taatlah (akan perintah-perintahNya) dan belanjakanlah harta kamu (serta buatlah) kebajikan untuk diri kamu dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya.
Ulasan berdasarkan pengalaman
Isteri, anak dan harta merupakan ujian Allah kepada suami (ketua keluarga). Isteri boleh jadi 'queen control', boleh menyebabkan lelaki abaikan ibubapanya, boleh juga menyebabkan lelaki putus silaturrahim dengan saudara dan jiran tetangga. Begitu juga anak-anak, anak boleh menjadi seperti 'anakku Sazali', penagih dadah, sampah masyarakat dan sebagainya jika tidak dididek dengan sebaiknya. Harta dan pangkat pula boleh menyebabkan kita lupa daratan, tamak, matlamat menghalalkan cara dll. Jadi perlulah sentiasa berhati-hati dengan segala ujian Allah taala.

No comments: