Monday, September 29, 2008

Anak Bulan (Hilal)

29 September ialah tarikh melihat anak bulan bagi Malaysia. Bagaimanapun Hari Raya ditentukan pada 1 Oktober bermakna genap 30 hari kita berpuasa. Manakala Brunei akan melihatnya besuk pada petang 30 September (http://www.brunei-online.com/mp/rabu/sep24t3.htm). Brunei mula berpuasa 2 September. Begitu juga dengan Amerika Utara (http://www.hilal-sighting.com/)

Mengikut bacaan GPS Garmin 60CSx aku di Bandar Baru Bangi, hari ini bulan jatuh lebih dulu di ufuk barat pada jam 7:01 ptg berbanding matahari yang jatuh 7:06 ptg sama seperti perkiraan ISNA (Persatuan Islam Amerika Utara) di atas. Keadaan ini tentunya menyukarkan kita untuk melihat anak bulan. Lagiupun petang ini, cuaca mendung berawan tebal, matahari pun tak nampak.Pandangan pada petang 29/9/08 di ufuk barat dari puncak bukit Mutiara Bangi menunjukkan awan yang tebal pekat.

Petang 30/9/08 sekali lagi membuat cerapan semasa matahari hampir terbenam. Hari ini matahari jatuh 7:06 ptg dan bulan 7:43 ptg (lihat gambar). Bagaimanapun awan tebal diufuk barat tidak memungkin kita untuk melihat anak bulan. Betullah seperti kata Dr. Huda (guruku seorang pakar hadis) kebangkalian untuk melihat anak bulan di Malaysia ialah 1/10 sahaja.


1 Oktober - Matahari jatuh 7:05 ptg dan bulan jatuh 8:27 mlm.

No comments: