Wednesday, February 10, 2010

Hubungan sembahyang dengan alam sekitar

Maksud surah al Baqarah ayat 195 "Hendaklah kamu perbaiki dengan sebaik-baiknya (akan perbuatan kamu) bahawasanya Allah kasih kepada orang yang memperbaiki dengan sebaik-baiknya akan amalannya".

Kita disuruh memperbaikkan amalan dan tidak melakukan keburukan seperti perbuatan berikat.

Firman Allah yang bermaksud " Apabila dia beredar dia berusaha di atas muka bumi untuk melakukan kerosakan padanya dan membinasakan tanam-tanaman dan keturunan, sedangkan Allah tidak suka kepada kerosakan" (al-Baqarah, 205).

Allah swt menjadikan sesuatu adalah begitu baik dan indah sebagaimana maksud firmanNya

"Yang mencipta segala sesuatu, Dia menciptanya dengan sebaik-baiknya. Dan Dia memulakan ciptaan manusia dari tanah" (al-Sajadah, 7).

"Engkau melihat gunung itu engkau menyangkanya dia tetapi sebenarnya dia bergerak sebagaimana pergerakan awan. Ciptaan Allah yang telah mencipta segala sesuatu dengan sebaik-baiknya. Bahawasanya Allah adalah Maha mengetahui dengan apa yang kamu lakukan" (maksud surah al-Naml, 88).
Sesuatu yang indah sewajibnya dijaga supaya terus indah, jangan dirosakkan.

Maqasid al-Shari'ah ialah memelihara agama, diri, keturunan, harta dan akal. Jika alam sekitar rosak maka diri kita, zuriat kita juga akan rosak. Oleh itu wajib memelihara alam sekitar supaya jangan rosak. Rasulullah saw melarang dari buang air kecil pada air yang tidak mengalir dan mandi padanya. Sabdanya yang bermaksud "Janganlah seseorang itu buang air kecil pada air yang tenang, tidak mengalir, kemudian dia mandi padanya" (sahih Muslim).

Nabi saw juga melarang menebang pokok yang menjadi naungan kepada manuisa dan binatang "Sesiapa yang memotiong pokok sidrah, allah humbangkan kepalanya ke alam neraka" (sunan Abi Daud, al adab).

Rasulullah saw juga menyuruh membuang halangan di jalan (sahih Bukhari).

Rasulullah saw juga melarang orang buang air besar di tempat laluan, tengah jalan dan tempat orang berlindung (sunan Abi Daud).

No comments: