Monday, January 7, 2008

Islam itu mudah

Bismillahir rahmanir rahim,
Tujuan aku menulis ialah supaya segala ilmu yang aku pelajari dapat dikongsi bersama dan segala nota yang aku kutip tidak hanya tersimpan dalam buku nota yang usang atau komputer yang mungkin akan lupus secara sengaja atau tidak sengaja.
Aku namakan Islam itu mudah kerana pada peringkat awal pemahaman Islam aku sering menggunakan pendekatan yang menyusahkan yang aku tidak mampu untuk istiqamahkan. Setelah mengikuti kuliah Dr. Huda Mohsin beberapa tahun lalu aku baru lebih menghayati maksud Islam itu mudah. Yang dimaksudkan mudah ialah segala sunnah Nabi saw mampu dilakukan oleh semua umat manusia. Kita tidak memerlukan ibadah tambahan selain apa yang disuruh oleh Nabi saw. Penambahan ibadah dikatakan bidaah. Ada beberapa kelonggaran yang dibenarkan dalam beribadah yang boleh kita ambil.
Segala nota-nota aku hanya aku akan letakkan dalam laman ini insyaAllah. Terpulanglah pada pembaca untuk menilai atau mengambil pengajaran. Wallahu a'lam.
Wassalam.

No comments: